Even een greep uit de onlangs afgeleverde voertuigen

Na een hele drukke vakantieperiode is het weer tijd voor een update van wat VDA Konstruktie zoal heeft gebouwd de afgelopen periode. Om te beginnen hadden wij als VDA een primeur in Nederland. Namelijk de eerste PK 135.002TEC 7. Dit is naast de PK 200002L-SH en de PK 165.002 TEC 7 de derde kraan in het zware segment uitgevoerd met het superieure P-profiel (nieuwe mastdelen). Het is tevens een compleet nieuw design dus geen kleiner broertje van de PK 165.002 TEC 7.

Zoals te zien is de firma Westdijk Transport B.V. uit Alphen aan den Rijn de gelukkige eigenaar van dit bijzondere voertuig. De Scania R 500 8x4 is geleverd door Scania Nederland B.V. uit Waddinxveen.

Zoals eerder gezegd is deze kraan voorzien van mastdelen met het P-profiel. Dankzij dit revolutionaire ontwerp is het eigen gewicht van deze nieuwe kraan zeer laag, hetgeen resulteert in een hoog laadvermogen. In dit geval betreft het een G mast (8x hydraulisch uitschuifbaar) die de kraan naar een vlucht van 19,4 meter brengt waar nog een last van 4500 KG mogelijk is. Met deze waarden laat deze Palfinger zijn vergelijkbare concurenten achter zich. Er is ook nog een H mast leverbaar met 21,9 meter mastlengte.

Met twee keer een pomp van 100 ltr/min. beweegt deze grote jongen zeer snel en in combinatie met het Rexroth ventielenblok is deze ook nog eens zeer nauwkeurig aan te sturen.

                                         

In samenwerking met VDL Translift uit Dronten en Volvo Trucks Nederland uit Beesd dit demo voertuig op de weg gezet. Deze is inmiddels bij diverse gemeenten ingezet om dit concept uit te testen.

Dit demo voertuig is voorzien van een Palfinger PK 26002-EH welke onder andere is uitgerust met een dubbele kniehevel waarmee moeiteloos de te legen vuilcontainers/perscontainers voorin de trechter gelost kunnen worden zonder dat er kracht verloren gaat.

Verder is de kraan voorzien van een 3 delig onderhoudsarm uitschuifsysteem waarmee een vlucht van 10,2 bereikt kan worden en nog een last van 2250 KG mogelijk is.

Welvaarts weegsystemen uit 's-Hertogenbosch heeft gezorgd dat alle te legen containers gewogen kunnen worden. In de opbouw van VDL Translift zit een worm om het vuil naar achteren te transporteren.

Het HPSC (High Power Stability Control) zorgt samen met de steunpoten achter ervoor dat het voertuig ten allen tijden stabiel blijft.

Om het gebruiksgemak compleet te maken zijn de steunpoten en uithouders middels de Scanreco afstandsbediening te bedienen en zijn de steunpoten voor voorzien van de door VDA zelf ontwikkelde automatisch kantelbare stempelplaten.

Voor de firma Borsboom Grondwatertechniek uit Den Haag hebben wij deze PK 19.001 SLD5 Palfinger afgeleverd.

Deze kraan is één van de nieuwe kranen binnen de nieuw uitgebrachte ''SOLID'' kranenreeks. Met de introductie van de nieuwe "SOLID" range wordt invulling gegeven aan de vraag uit de markt om kranen te ontwikkelen voor simpele hijswerkzaamheden, die een hoge hefcapaciteit bieden tegen een redelijke prijs. SOLID (SLD) staat voor robuust, simpel en gunstig geprijsde kranen.

De robuuste laadbak is in dit geval ook weer geheel door de engineering van VDA Konstruktie samengesteld en in eigen beheer gebouwd. Alle broodnodige zaken zoals twistlocks, ronggaten, touwhaken, stophoutbakken en diverse RVS opbergkisten zijn aanwezig alsmede twee lichtgewicht oprijplaten.

                   

Twee exact dezelfde voertuigen hebben wij mogen bouwen voor Vermeulen Materieel B.V. uit Hazerswoude-Dorp.

De voertuigen zijn voorzien van een Epsilon Q170Z95TR en een Palift T24 SCAN haak systeem. Het haak systeem is onder andere uitgerust met twee hulp kiepcilinders die als functie heeft om de kiepcilinders te ontlasten en daardoor de levensduur te verlengen.

Blom-DSW Zoeterwoude heeft de Daf CF 85.450 8x2 MX13 Space Cap voertuigen geleverd.

De Epsilon kranen zijn ook nu weer onder andere met het inmiddels welbekende Easy Fold systeem uitgerust. De kraan heeft bij het opvouwen geen steun op de grond meer nodig en kan dus gewoon in de lucht opgevouwen worden. Dit is met name in krappe situaties een zeer aangenaam pluspunt.

Van Schie B.V. uit Mijdrecht heeft deze krachtige Epsilon S290Z96 in gebruik genomen. Deze staat achterop een Ginaf X6 5250 CTSE geleverd door Van Ginkel Trucks uit Utrecht.

Met een technische max. massa van 52 ton is dit voertuig voor de volle 100% van de toegestane 50 ton op de Nederlandse wegen in te zetten.

De Epsilon is uitgerust met een 2k dubbel hydraulisch circuit voor een zeer snelle bediening. Ideaal in dit geval voor het leggen van rijplaten. Verder heeft de kraan ook het gepatenteerde uitschuifsysteem waar uitschuifcilinders en slanggeleiding voor grijper en rotatorfunctie geheel beschermd gemonteerd zitten in de knikgiek.

De laadbak is onder andere voorzien van een stalen vloer en drie versterkte rijplaathouders over de gehele breedte van het voertuig. Met de KM 634S grijper van Kinshofer wordt het laden van het voertuig een peulenschil. Deze grijper heeft een openingswijdte van maar liefst 2570mm en een capaciteit van 8 ton.

De steunpoten voor en achter zijn vanaf de hoogzit te bedienen evenals het rijden/sturen, motor start/stop, RPM +/-, werklamp en stoelverwarming.

Deze Palfinger PK 110002-SH is geleverd aan Van Doorn B.V. uit Ochten. De vier assige Scania R 500 is geleverd door Gerritse Bedrijfswagens uit Tiel.

Met zijn negen hydraulisch uitschuifbare delen wordt een vlucht van22 meter bereikt. Op deze vlucht is nog een last van 3150 KG mogelijk! Buiten de standaard opties zijn er zaken aanwezig zoals AOS (Aktief trillingsdempingssysteem), S-IQ (steunpoot intelligentie), diverse ballastprogramma's, truckchassisbescherming vanwege de steunpoten onder de cabine en een 3,5 tons lier met SRC (lier synchroon besturing).

Op verzoek van de klant heeft VDA Konstruktie een tweetal steunpoten onder de cabine geconstrueert met chassisbescherming voor een betere voorover tabel.

Het meest bijzondere aan deze Palfinger is dat deze ook volledig middels een powerpack op stroom kan draaien zonder dat er ingeleverd wordt op snelheid en/of hefcapaciteit. De powerpack is samengebouwd in een compact frame dat gemakkelijk met een heftruck of uiteraard met eigen kraan op te pakken is. Dus 0,0 uitstoot van schadelijke uitlaatgassen in gesloten ruimten! En gewoon plug and play middels een multifaster.

VDA Konstruktie heeft de laatste tijd voor verschillende opdrachtgevers zoals Wierda Voertuigtuigtechniek uit Joure, Wicherson Trading uit Vollenhove en Falkom uit Tiel weer van een aantal Palfinger kranen die bij deze bedrijven zijn opgebouwd de stabiliteit ingeregeld.

Voor Wierda Voertuigtechniek waren dat een tweetal voertuigen. Een Epsilon Q170Z84TI in combinatie met een kipper en eveneens een Epsilon Q170Z84TI in combinatie met een Palift T26 haak systeem voor de firma Frankena Loonbedrijf en Grondverzet uit Winsum.

Met het nieuwe PAD (Pro Active Drive) bedieningspaneel in de cabine is het haak systeem zeer eenvoudig te bedienen en zijn er diverse opties en instellingen mogelijk. Tevens is het mogelijk het haak systeem met een afstandsbediening te leveren.

Voor Falkom uit Tiel waren dit een aantal van het type PK 19500T en PK 27001-EH.

                                                              

                                                       

En een Scania G 500 met een PK 27002-SH van Wicherson Trading.

Bij Rendac Son B.V. zijn inmiddels een tweetal 3 assige GS Meppel opleggers in gebruik. De derde is nog in opbouw.

De opleggers zijn voorzien van een Epsilon M130L97. VDA heeft voor deze Epsilons een speciaal kantelstuk gemaakt voor in de kop van de giek. Dit is gerealiseerd om de functies van de speciale kadaverklem optimaal te kunnen gebruiken.

                                                           

Alle functies inclusief de steunpoten en milieukleppen worden middels de Scanreco afstandsbediening bediend. Voor de reinigingsploeg bij Rendac die minder ervaren zijn met het bedienen van de kraan is er ook een handbediening aanwezig. Zo kunnen zij op simpele wijze de kraan van de opbouw afhalen voor de te verrichten werkzaamheden.

                                                      

                                                    

Voor de firma Fa. E. Rademaker & Zn. uit Koudekerk aan den Rijn is dit inmiddels de tweede bakwagen met een PK 92002-SH met fly-jib.

                                      

Ook deze kraan is van alle gemakken voorzien. Bovenop de standaard uitrusting is deze kraan voorzien van AOS, 2,5 ton lier hydraulisch opklapbaar met SRC (de afstand tussen katrol kop en haak blok wordt automatisch constant gehouden tijdens de kraanbewegingen) en DPS Plus voor de fly-jib (Dual Power System Plus) Systeem voor verhoging van het hefmoment van de fly-jib middels 2 drukbereiken. Dit houd in dat wanneer het laatse uitschuifdeel ingeschoven blijft de fly-jib aanzienlijk meer hefvermogen krijgt en het laatste deel beschermd blijft tegen overbelasting.

Het nieuwe S-IQ (steunpoot intelligentie), frontstempel met chassisbescherming en diverse ballastprogramma's zorgen in elke situatie voor de stabiliteitbewaking. Inclusief het HPSC Load resulteert dit met ballastprogramma voor een 100% voorover tabel!!

De laadbak is geheel op wens van de klant voorzien van al de nodige opbergmogelijkheden, rongstraten, twistlocks en hydraulisch uitschuifbaar achterkalf.

                                                                

Voor nu, ''last but not least'' een mooi nieuw voertuig voor Verwaal Transport uit Stolwijk in de kleuren van een vaste opdrachtgever De Vries en Verburg.

                                 

Deze PK 78002-SH is opgebouwd op een MAN 8x2 geleverd door Van Leeuwen Truckservice uit Waddinxveen. Met zijn zes hydraulisch uitschuifbare delen komt deze kraan op een vlucht van  15,9 meter. Als we hier de lengte van de PJ170-E fly-jib bij optellen stopt deze combinatie pas bij 28,4 meter!

                                   

Ook deze bij VDA gebouwde laadbak is onder andere voorzien van sjorogen, laadbakverbreders, kopschot met evenaar en werkverlichting, RVS treklades tussen de assen, twistlocks enz, enz.

                                                     

Tot zover deze compilatie van een aantal voertuigen die de afgelopen tijd door VDA Konstruktie zijn ontworpen en gebouwd. VDA bedankt alle partijen die hierbij betrokken zijn voor de fijne samenwerking en de bedrijven voor het vertrouwen in onze produkten en wensen deze dan ook veilige kilometers en prettige kraanuren toe.

Uiteraard geldt ook nu weer: Mocht u vragen hebben over onze produkten of overweegt u de aanschaf van een nieuw voertuig? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met één van onze account managers. Wij helpen u graag en denken efficient met u mee.

Naar blogoverzicht
Even een greep uit de onlangs afgeleverde voertuigen

Deel deze pagina:


Naar blogoverzicht